Niezależnie od miejsca zamieszkania oraz stanowiska pracy, nieustannie jesteśmy narażani na działanie stresu. Wśród wielu czynników, które bezpośrednio wpływają na odczuwany przez nas stres wymienia się te globalne, jak i osobiste czy zawodowe. Wielokrotnie, zamiast skupić się na własnych zasobach i poszukać oparcia w samych sobie, oczekujemy, że pomoc pojawi się z zewnątrz. W postaci nowoczesnych aplikacji, nieadekwatnych sposobów rozładowywania emocji (używki) czy odsunięcia jak najdalej negatywnych czynników (zmiana pracy). Tymczasem to rozwiązania chwilowe, a rzeczywistą ulgę może przynieść zbudowanie wewnętrznej odporności, która ułatwi przekształcenie sytuacji stresującej w nowe wyzwania. Warto w sobie rozwijać zdolność do adaptacji, wyważone podejście do kontroli, potrzebę samorozwoju, a także wyznaczyć sobie cel życiowy oraz umiejętnie korzystać z osobistych zasobów i wsparcia otoczenia. Oto kilka przykładów jak sobie pomóc w budowaniu odporności.

Zmień myślenie

Okazuje się, że przekształcenie sposobu myślenia o stresie może zredukować jego objawy, a także wspomóc nasze działanie. Jak tego dokonać? Zamiast koncentrować się na negatywnych konsekwencjach sytuacji stresujących, warto sobie zadać pytania, jak wykorzystać energię ukierunkowaną na jego przeżywanie w inny sposób? Czy stres spowodowany nowym etapem w życiu można przekonwertować na przygotowania do niego? Warto też odnieść się do poprzednich zdarzeń tego typu i zastanowić się, jak poradziliśmy sobie wtedy. Jeśli coś poszło nie tak, być może to najlepsza okazja, by wyciągnąć wnioski? Kluczem do sukcesu jest samoobserwacja. Uważny człowiek szybko wychwyci pierwsze symptomy stresu i potrafi je rozładować (pogłębionym oddechem, przyglądaniu się swoim myślom lub sportem) unikając niezdrowych sposób radzenia sobie z nim (używki, kompulsywne jedzenie).

Kontroluj to, co możesz. Na resztę nie masz wpływu

Warto ukierunkować nasz wysiłek tylko w te obszary, na które mamy wpływ. Jeśli próbujemy zmienić coś, co jest poza naszym zasięgiem, nakładamy na siebie zbyt dużą odpowiedzialność, która wiąże się z przeciążeniem i stresem. Poza naszą kontrolą pozostają zwykle: pogoda, zachowania innych ludzi czy kryzys finansowy. W związku z tym lepiej jasno określić o czym możemy decydować, a co znajduje się poza naszą strefą wpływów. Jednocześnie warto pamiętać, że nawet jeśli o czymś nie decydujemy, to wciąż od nas zależy, jak to interpretujemy i opisujemy.

Poznaj przyczynę

Rozpoznanie źródła stresu może mieć nieco szerszy kontekst obejmujący zarówno kontekst biznesowy, globalny, jak i osobisty. Nierzadko to, jak reagujemy na stres wynika z naszego wychowania i wzorców przekazanych w dzieciństwie. Uświadomienie sobie takich reakcji jest ważnym elementem układanki, ale ich przepracowanie może wymagać pomocy specjalisty. Podobnie sytuacja wygląda z pozostałymi kontekstami, jako jednostki społeczne narażeni jesteśmy na różnego rodzaju oddziaływania z zewnątrz, które mogą stanowić źródło presji i oczekiwań. Warto zdawać sobie z tego sprawę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *